Även Spotify har sina fläckar

När något verkar för bra för att vara sant är det oftast det och jag var inte den enda som vågade hoppas på att Spotify var programmet som skulle stoppa kriget mellan skivbolagen och piraterna.
Men nu har Spotify tvingats att ta bort vissa album och begränsa tillgängligheten på andra.
Skivbolagen fortsätter sin kamp för att ha kontroll över musiken och piraterna svarar genom att istället ladda ned olagligt. Alla förlorar.
Egentligen är jag inte överdrivet pessimistisk över detta. De artister jag lyssnar på verkar vara kvar och jag är säker på att många av dem som tagits bort kommer att komma tillbaka så småningom.
Nej, själva bortplockningen av musik var inte så farlig tycker jag men reaktionerna på det är. Jag var dum nog att läsa folks komentarer om det på internett, något som aldrig leder till något gott. Få saker kan få mig så upp i varv som att läsa vad folk skriver på internett.
Folk verkar övertygade om att detta betyder Spotifys undergång och att tjänsten nu är värdelös.
Jag kan förstå att det här leder till att folk vill vänta med att betala för tjänsten och många som betalat kanske känner sig lurade över att musik de trodde de hade betalat för nu är borta. Men vi får komma ihåg att de ligger fortfarande i Beta och fortfarande inte är en färdig produkt. Något som står tydligt och man borde vara medveten om om man bestämmer sig för att betala för tjänsten.
Nu när ett sådanthär bakslag inträffar är det viktigare än någonsin att fortsätta stödja Spotify, antingen med premium eller gratistjänsten. Dom är nu ännu mer beroende av att få in reklampengar så att de har råd att förbättra sina avtal med skivbolagen och ge oss den tjänsten vi vill ha. Om vi hoppar av skeppet nu är det vi och inte skivblagen som omöjligör en av de bästa möjligheterna för oss att få lyssna obegränsat på musik till ett rimligt pris.

Så har ni inte gjor det, gå in på Spotify och ansök om gratistjänsten. Det finns inget att förlora men kanske ett aldeles för
uttjatat krig att vinna.

Förresten? Är George W Bush president?

Kommentarer
Postat av: Sharon

Jag är en sådandär tjurigt "tråkig" typ som envisas med att köpa originalen av de artister jag tycker om. Jag vill ha dem i min hylla, inte bara höra dem på nätet. Så, jag är en sådan som går runt och fruktar för CD-skivans framtid. De får inte ta bort dem och göra allt digitalt! Jag vägrar!

2009-02-03 @ 00:28:49
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0