Because it's cool pt2

Av någon anledning blev det väldigt lite bloggande förra veckan men nu är jag tillbaka med lite nya tag

Idag tänkte jag fortsätta på mitt föregående inlägg om rollspel.
Exemplet jag tog upp var ett typsk fantasyrollspel och är ett bra ett exempel på vad rollspel kan vara, det är dock inte vad rollspel är. När jag pratar om rollspel pratar jag oftast om något i den här stilen; ett fantasy- eller skräckspel med en spelledare som guidar spelarna igenom en saga med hjälp av karaktärsblad och lite tärningar men det är inte allt rollspel kan vara.
Friform är till exempel en variant när man inte använder karaktärsblad eller tärningar utan spelledaren helt själv bestämmer om spelaren lyckas eller ej men också detta är bara en variant på "bordsrollspelen". Rollspel kan vara allt från att leka Indeaner och Cowboys till att springa omkring med kåpa i skogen och slå med tejpade vapen på varandra. Från ett sätt att fördriva en onsdagskväll till en terapimetod.
Det enda som är givet i ett rollspel är att du antar en roll och spelar på den beroende på de förutsättningar du får. Det finns inga direkta manus men ofta finns det förutbestämda händelser som spelet skall leda fram till.

Som jag nämt tidigare är mitt favoritsystem The World Of Darkness, ett skräckspel satt i modern tid men det finns oändliga antal med system för nästan allt du kan tänka dig. Superhjältar och gudar, samurajer och jedi-riddare, eller varför inte en Space Pirate Amazon Ninja Catgirl, (jodå, det finns spel för det med).
Kort sagt, vad du än vill spela kan du hitta ett spel för det om du letar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0