What have Whedon done?

Jag har haft lite hjärntorka idag, suttit och bollat ämnen fram och tillbaka men utan att riktigt fastna för något.
Jag skyller på min katt som väckte mig klockan 6 i morse.
Nåväl, tillslut beslöt jag mig för att dedikera dagens inlägg till en av de stora på min stjärnhimmel.
Joss Wheddon, bäst känd som skaparen av Buffy the Vampire Slayer (jag kommer aldrig att kalla den för "Buffy och Vampyrerna") är väl knappast ett namn som många förknippar med högkvalitetsunderhålning (är det ett ord eller fler?...) utan snarare högpackad action men efter att ha sett hela Buffy, Angel (spinoff på Buffy) och hans senaste skapelse som jag kommer till senare så är jag övertygad om hans storhet.
Det är något speciellt med hur Joss kan ta ett koncept som känns som om vi har sett det 1000 gånger förut och göra det unikt.
Buffy har fått ett, i min mening, lite oförtjänt dålit rykte genom åren och jag tror att det i stor del beror på att måga vampyr-fantaster har lite svårt attt acceptera att Joss faktiskt gör som han vill med sina vampyrer, oavset vad Ann Rice säger.
För Joss är inget heligt, han kan döda din favoritkaraktär, göra fienden till vänner och framkalla sjungande demoner som gör om hela världen till en musikal och han bara vill. Och det vill han.

Idag skall jag börja titta på serien Firefly, en serie som bara blev en säsong men som fortfarande har en enorm fanbase. Det är något som brukar beskrivas som en Western serie i rymden. Denna serien kan faktiskt också få en del av äran till Buffy-föraktet för jag har mer än en gång hör folk beklaga sig över att "Firefly lades ned men BUFFY fick minsann 7 säsonger!" så jag har hopp om att den kommer att bli underhållande.
Nu över till det där mystiska som jag nämde ovan. Hans senaste skaplelse.

Joss började jobba på den under skrivar-strejken. Han ville göra något kul och lågbudget så han ringde några samtal och lyckades skrapa ihop en stjärnensamble som ställde upp på nolltid. Men hans projekt växte och helt plötsligt var strejken över och de hade inte ens börjat filma.
Alla inblandade var dock överens om att detta var för bra för att något sådant skulle stoppa dem så de fortsatte ändå och sommaren 2008 släpptes "Dr.Horribles Sing Along Blog" gratis på internett.
Jag tänker inte ens försöka förklara storheten i det. Det är något magiskt i de 40 minuterna som bara Joss Whedon kan skapa. I korthet handlar det om superskurken Dr.Horrble (spelad av Niel Patrick Harris, känd från How I Met Your Mother) som försöker ta över världen, komma in i ELE,(Evil Leauge of Evil) besegra sin nemesis Captain Hammer (Nathan Fillion) och vinna drömtjejen från tvättstugan(Felicia Day). Om detta berättar han i sin videoblogg. Och allt är en musikal...
Låter det konstigt? Det är det. Kanske det konstigaste sedan det här men det är väl värt de 40 mintuerna.

Som sagt, jag kan inte förklara det, det måste ses. Nu finns DVDn att köpa från USA med extramaterial så som "Comentary, the Musical" och tittarnas egna ansökningar till ELE.

Jupp, idag blev det skamlös reklam, så kan det gå...

och på tal om saker som är häftiga men som inte kan förklaras så snubblade jag över det här på youtube idag, bra skit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0