Lite om julpynt och mycket om julfilm

Nu är det snart jul, vilket man kan märka hemma hos mig på lådan med julpynt som vi har plockat fram men inte packat upp ännu.
Det finns även en släckt ljusslinga på mitt rum, en släckt adventstake i köket och en julduk gömd under alla prylarna på hallbyrån.
Vår enda riktigt juliga sak är den söta lilla granen på TVn. Till vårt försvar, den är verkligen jättejulig.
Vi hade fina planer på ett städat hem och fin julstämning i år, och var bra nära att klara det, sen visade det sig att julen innebär att lärare vill ge oss julklappar i form av arbeten och åter arbeten. Nåja, själva julhelgen blir med familjen och en ADHD mamma till trots lyckas hon alltid få julstämmning i hemmet.

När jag ändå är inne på julen så ska jag passa på att prata lite film. Det finns inte mycket som slår en grå vinterdag med en mysfilm i mellandagarna.
Så jag tänkte dela med mig av mina två favoritjulfilmer. Om ni är som jag och inte har börjat att julhandla än så kan detta vara bra tips på julklappar för folk i alla åldrar.
Mitt första tips är en modern julklassiker. The Nightmare Before Christmas är Tim Burtons julmästerverk och alla borde se den minst två gånger. Den är en milstolpe innom en gren som man med brist på bättre ord får kalla för Gothic och du kan ju försöka hitta en tonnåring med svart ögonskugga som inte anser att den är det närmaste ett religöst manifest man kan komma.
Men den är mer än bara en alternativ ungdomsfilm, det är en fantasirik saga som innehåller allt man kan önska sig. Karaktärerna är, sina leriga kroppar till trots, mer levande än några av de mest hyllade Hollywood filmerna. Tim Burton berättar med en kärlek och originalitet och lyckas skapa en unik julfilm som fortfarande är omåtligt poppulär, över ett decenium efter premiären.
Jack Skellington, kung över Haloweentown, är uttråkad efter åratal av att göra samma sak, och när han vandrar omkring i en skog så finner han dörrarna till alla de andra högtiderna. När han snubblar ned i Christmastown bestämmer han sig för att i år är det han som skall sköta julen.
Jag skulle kunna skriva många sidor om filmen, men istället säger jag bara: Se den.
Den har precis släppts i en läcker specialutgåva som inte kostar allt för mycket och har man råd, finns det en ännu finare, gigantisk box med en stort Jack Skellington(huvudpersonen)bust med tillhörande tomteluva och skägg. Om jag inte vore en fattig student skulle den redan stå i mitt rum.

Mitt andra tips är Hogfather av Terry Prattchet.
Det är det ultimata beviset att fantasy inte behöver vara fullt av datoreffekter och storslagna actionsekvenser. I Skivvärlden har The Hogfather, en tjock gladlynt person med vissa slående likheter med vår världs tomte, försvunnit på självaste Hogswatch, natten då han skall dela ut presenter till alla snälla barn och självaste Döden iklär sig hans röda och något förstora kläder för att se till att barnen inte slutar tro. Samtidigt ger sig Dödens barnbarn Susan ut för att ta reda på varför. Det är ett mastigt tretimmarsäventyr och ibland lite rörigt att hänga med, men vem bryr sig för det är vackert, fruktansvärt kul och julstämning ända ned i tånaglarna.
Har man inte läst någon av böckerna om skivvärlden kanske man missar några av skämten och saker som hur Döden kan ha barnbarn, med det hindrar en inte från att njuta av filmen. Har man läst någon av dem kommer man genast att känna igen Pratchetts berättarstil, karaktärer och humor som har överförts perfekt till duken.
Det är lite svårare att få tag på denna på DVD dock, men lite sökningar på internett löser biffen, och har man en SF-bokhandel i närheten brukar de ha den inne.
Detta kanske verkar som om dessa filmerna är barn och ungdomsfilmer och som endast 21 kanske jag säger lite förmycket men jag tycker att dessa två filmer skall ses av alla runt juletid. Finner man inte julkänslan då så tycker man helt enkelt inte om julen.

Kommentarer
Postat av: ADHDmamman

2008-12-17 @ 12:51:21
URL: http://blog.adhdkvinnor.se
Postat av: Adh

Välkommen hem till julmyset. Hoppas den inre julstämningen och känslan följer med dig. Tyvärr vågar jag inte se på filmerna med dig men du kan boka in Tv:n

2008-12-17 @ 12:52:57
URL: http://blog.adhdkvinnor.se
Postat av: Sharon

Jag har hört musik från The Nightmare Before Christmas och tyckte både musiken och Naias beskrivnign av filmen lät mysig, så jag vill gärna se den någon gång. Samma med Hogfather. Har just lånat hem Döden-böckerna (Mort, Döden Ligger Lågt, Levande Musik och Svinvinternatt) och läser nu först av dem Döden Ligger Lågt med stort nöje. Började idag, så har inte hunnit långt, men inte ens den värdelösa inläsarens värdelösa inläsning kan förstöra den. Pratchett är onekligen ett slag för sig.





Kramar från

Lillasyster varg

2008-12-17 @ 18:32:50
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Sharon

Ah, ja vad jag också tänkte säga som jag alldeles glömde bort medan jag skrev var att dina beskrivningar av filmerna gör att jag vill se dem ännu mer. Tack tack för den motivationen, sådant behöver jag!

Tycker om ditt sätt att skriva också...fortsätt med det så jag har något att göra :). Förresten har du lovat att jag ska få läsa din bok...

2008-12-17 @ 18:34:30
URL: http://shass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0