No tights, no flights

Idag tänkte jag bara skriva lite kort om en av mina serier som jag följer. Det har blivit en del nu och jag har en lista på serier som skall tas upp när tid ges. Jag och min f.d. och blivande rummskompis, har haft en mindre kris nu när jag bor borta ett halvår,(vi kallar det mindre kris bara för att det vore pinsamt att erkänna att det egentligen känns som en livskris) och vi inte längre kan följa våra favoritserer tillsammans. Nåja, det är ett ämne för ett kommande inlägg, idag skall jag ta upp en serie som jag oftast tittar på själv.

Jag har föjt serien Smallville nu ett tag, först på 6an men när jag blev tillräkligt intresserad så började jag strekkolla alla säsongerna. Vi är nu framme vid den åttonde och sista säsongen och avslutningen drar sig med stora steg närmare. Detta i sig har jag inget emot, alla serier bör få en avslutning och inte fortgå i all evighet. (Utom Gilmore Girls, jag sörjer fortfarande att den är över.) Det jag fruktar är att det är att det är högst troligt, sånär som bekräftat av bolaget, att i sista avsnittet kommer den gyllene reglen att brytas; No Tights, no flights.

Låt gå för att han äntligen kommer att lyfta, det är en värdig avslutning det är det andra jag är orolig för.
Jag har alltid tyckt att seriens storhet är att det faktiskt finns en någorlunda trovärdig förklaring till varför Kents krafter aldrig avslöjats. Visst, ibland känns det som att trots att alla misstänker något, går de på alla absurda lögner tillslut men låt gå för det. Jag har aldrig uppskattat Stålmannen riktigt, med bara en svaghet blir förutsättningarna för en konflikt begränsade. Har man Kryptonit så är han hjälplös, annars så är han oövervinnerlig. Ok, lite förenklat, det har dykt upp lite variation genom åren, men i stor sett så känns det så. Smallville har gjort ett bra jobb med att förse Clark Kent med utmaningar där hans krafter inte kan hjälpa honom i alla situationer, dessutom så är Smallville platsen för meteorregnet som Kal-El, (hans Kryptoniska namn, för er som undrar,) anlände i, så att alla har en bit kryptonit i vardagsrummet känns trovärdigt.
Men mitt största problem med Stålmannen är att jag inte köper att om man tar av sig glasögonen och klär sig i rött och blått med kalsongerna utanpå brallorna så blir man inte oigenkännbar. Visst, man ser ut som ett ufo, och det är han ju egentligen men så stor skillnad från den lite försynte Kent är det inte. Så därför har jag verkligen upskattat Smallville. Han har hel enkelt sett till att inte bli sedd när han använder krafterna, så inga kostymproblem har uppståt.
Men fansen kräver att han tillslut blir stålmannen och på någotsätt bli en helt annan person iklädd sina tight.
Kom igen!!

Stålmannen skapades 1932 och då var en av de första superhjältarna. Hans dräkt är en kvarleva från en tid vi lämmnat bakom oss och det är faktiskt dags att inse att det var inte bättre förr. Vi har krav på realism även i SiFi numera och det känns ruttet att vi måste sabba en utmärkt serie bara för att någon på 30-talet inte brydde sig om att gasögon inte gör en incognito. Även om han nu upptäcker en dold kraft som gör folk oförmögna att känna igen honom så har vi idag teknologi som inte låter sig luras av ett par glasögon och en ny frisyr.

Jag skulle bli tacksam och glad och DC vågade döda sina älsklingar och hotta up hans dräkt gågot. Se på Spider-Man, han har ju haft en del dräkter genom åren, även om de är nytolkningar och inte helt nya.
Men behåll hans färger, de har ju en bakgrundshistoria till vartifrån tyget kommer men snälla, snälla, slopa mannen med kalsonger utanpå byxorna. Sy en mask av det tyget istället och bibehåll ett mått av realism i en av de bästa tolkningarna på en gammal superhjälte på länge.

Ha, kort... jaja, det brukar bli så när jag snubblar över något jag är engagerad i.

Kommentarer
Postat av: vinya

jag förstår inte alls vad du menar (komhemnu)

sen rekommenderar jag att börja titta på true blood, bara sett ett avsnitt men den verkar riktigt bra. lite lowbudget i en härlig blandning mellan twilight och buffy typ :D och bara tolv avsnitt ute änsålänge, så enkel to catch up. och snyggaste introt på länge

<3

2009-01-24 @ 17:15:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0