Nostalgia

Jag lovade lite hastigt igår att skriva om något nerdigt och insnöat igen och jag ade till och med ett ämne förberett. Idag däremot kan jag ite komma på vad det var, för jag snubblade över något när jag rotade bland lite saker.
Jag letade efter något jag hade för mig låg i nått gammalt skrymsle men hittade istället två nummer av Aftonbladet från Augusti 1997. Fachinerat började jag bläddra i de förvånansvärt vällbehållna tidningarna.
Eftersom Aftonbladet i stort sett inte förändrats genom åren var det mycket lättare att se hur annorlunda allting var. Ofta när man hittar gamla tidningar har layouten förändrats avsevärt och det hindrar en ofta från att se de mindra detaljerna. En ny layout förpassar den gamla till något föråldrat och det är lättare att distansiera sig. Men här var två tidningar i nyskick som såg ut som vilken Aftonbladet som hellst. Och så börjar man läsa.
Det första jag märkte var bilderna. I teorin vet man om det men det blev nästan pinsamt tydligt hur modefixerat fotografering är. Jag menar inte bara modeller och kläder utan allt. Kontrast, ljussättning, allt kändes så annorlunda drån idag.
Och i texterna så stod det flera sidor om Michael Jackson (till och med en extra billaga) men inte ett ord om hans näsa och inte ett enda skämt om småbarn.
Det var debatter om huruvida det var okej att dricka låd-vin (ja, på picknik, men inte till middag, säger experten) och hela 734 personer hade sagt vad de tyckte om det på internett.
Sen har vi ett stort mobiltest där mobilen med mest batteritid håller i 120 timmar, dvs 5 dagar. Men mobilen med 40 timmar har ändå 4 plus. Den dyraste kostar 17000 kronor och ingen av dem har inbyggd antenn.
Enligt statisktiken har nu nästan 28% av Sveriges befolkning mobiltelefon
Och kommer ni ihåg deras maskot?
Att läsa något från en annan tid är stor skillnad jämfört med att läsa om en annan tid och även om 90-talet inte känns som så långt borta så har vår välrd förändrats avsevärt. Detta var innan någon tyckte att elfte september var en speciell dag och en tid då bara 98-åringar hade varit med om ett sekelskifte. Vänner gick fortfarande på TV och film köptes på VHS. Hela världen förändras snabbare än någonsin just nu och vi är så vana vid det att vi inte ens märker det fören man tittar bakåt.
Hittar ni en dags- eller kvällstiding som är några år gammal någon gång så bläddra igenom den och se hur mycket sanningar som har förändrats, det kommer vara väl värt det och jag garanterar att ni kommer att skratta mer än en gång. Och varför inte ta dagens tidning, packa ned den i en låda och plocka fram den om 10-15 år och se vilka av dagens sanningar som historien gav rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0