Because it's cool

Jag hintade igår om att jag skulle skriva om tjusningen med fantasy och SF idag men tji fick ni, jag började men insåg att det var ett alför vitt ämne för dagen, då jag är under lite tidspress, så jag lämnar det till en annan dag.
Lite kort kan jag iaf nämna att den stora anledningen är densamma som varför marsianerna utrotade hela sitt folk bara för att bygga om sin planet till ett gigantiskt rymdskepp: "Because it's cool!" (?!)

Istället tar jag upp en komentar jag fick på min blogg häromdagen angående mitt inlägg om rollspel.

"Hej!
Jag vill jättegärna läsa ett inlägg från dig som handlar om rollspel.
-Hur gör man lixom?
-Vilka åldrar brukra köra rollspel? (är 49år på det 50:ionde)

-Får man repliker, eller hittar man på efter hand?
Om jag ska fatta hur man , så önskar jag att du  beskriver en dag hur den ser ut då man spelar.

Ha det gott!
Mvh!
tekoppen"

Detta gjorde mig glad. ( ^_^)_v <----Jag
Kul att någon jag inte känner läser och kommer med komentarer och önskemål om bloggen. Naturligtvis kommer jag att ta mig an mitt första request som bloggare. (Ja man får blanda engelska och svenska sådär när man är på internett.)

Om vi börjar med åldern på rollspelare så är det välldigt skiftande, många börjar i nedre tonnåren och fortsätter hela livet. Detta sagt så är väl den vanligaste åldern mellan 16-30 år. Notera att det bara är mina egna sifror, tagna helt ur luften men det är den åldern jag oftast stöter på. Det finns dock ingen åldersgräns på rollspel.

Istället för att försöka förklara i detalj vad rollspel är så gör jag som förslaget säger och berättar om en typisk rollspelskväll.

Det börjar med att våran spelledare berättar vad för spel vi skall spela. Idag är det Drakar och Deoner, det vill säga ett fantasy-spel med myter inspirerade från nordisk mytologi, Med hjälp av regelböckerna skapar alla spelarna vars en karaktär. Jag väljer gycklare och mina medspelare väljer en halv-alv och en magiker. Eftersom jag är gycklare får jag et antal poäng att sätta ut pålite olika egenskaper som jag kan använda i mitt yrke. Jonglering, sagoberättande och sådant. Dessutom får jag några poäng att sätta ut på vad jag vill. I en situation då det krävs att jag gör något svårt kan jag nu slå en tärning för att se om jag lyckas och ju mer poäng jag satt påen speciell färdighet desto större chans har jag att lyckas.
Sedan sitter jag en stund och kommer på historien till min karaktär. Jag beslutar att han var en del av ett tjuv-följe som stal folks värdesaker medan de var upptagna att se på våran gycklarföreställning. Tyvärr åkte föjet fast och jag befinner mig nu på flykt med en båt där jag ska komma att träffa de andra spelarna. Jag bestämmer ett namn och ålder och ungefär hur han uppför sig.  När allt är klart börjar spelledaren med att föra oss samman. Han berättar att de andra två som kände varandra sedan tidigare började prata lite smått med mig på båten och vi bestämde oss för att slå föje ett slag för säkerhetens och sällskapets skull. Det är kallt i och farligt där vi är så att hålla ihop är alltid bra. Spelledaren (SL) förklarar att vi nu har nått hamn och vi säger till honom att vi letar efter ett värdshus. SL säger att vi hittar ett billigt värdshus och vi går in där och bokar rum. När vi sätter oss ned för att ta något att dricka berättar SL att en gammal vän till mig kliver in genom dörren.

Så började ett av de äventyr jag spelade med i. Jag skall forsätt min lilla introduktion till rollspel imorgon men detta får räcka för idag. Sålänge kan ni som vill veta mer om rollspel kolla in www.sverok.se, Sveriges roll- och konfliktspelsförbund för att ta reda på mer om rollspel och dess varianter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0