True Stoy

Väntan är över! Jag vet att ni har gråtit blod över de skippade uppdateringarna men frukta icke! Jag är tillbaka.

Mitt inlägg idag är inspirerat av en komentar jag fick av en vän när vi pratade film.
"Eller tittar du på något som inte är SF?"
Jag blev faktiskt ganska chockad av att någon som jag umgås med på vardaglig basis trodde så om mig men när jag började tänka efter så är det kanske inte så konstigt att jag ger ifrån mig det intrycket. Jag är en nörd ut i fingerspetsarna och har sedan länge övergett alla försök att bibehålla någon form av "normalitetsvärde" och istället lite skämtsamt (och lite seriöst) gått in för att framstå som raka motsatsen. Sanningen är att jag är ganska dålig på att vara extrem åt något håll, iaf enligt migsjälv. Jag är alldeles för intresserad av, ja det mesta, för att kunna bli en riktigt insnöad person. (Ironiskt nog har vi idag fått mer snö än vi haft på hela vintern så idag av alla dagar är jag nästan insnöad.)
I disskussionen då ovan nämnda citat förekom gällde det en verklighetsbaserad film/bok och edt handlade om jag var intresserad av något som var baserat på en verklig händelse. Faktum är att när det gälle böcker som utspelar sig i "vanliga" världen föredrar jag ofta de verklighetsbaserade. Jag är nämligen en romantiker och gillar att ledas att tro att världen är bättre än vad den är.
Vänta nu här? Sa jag just emot mig själv? Om jag vill vilseledas så är väl verklighetsbaserat fel forum, eller?
Nja, grejen är, när jag läser böcker som utspelar sig i "vår värld" men som är fiktiva, så kan jag aldrig släppa känslan av att det bara är hittepå och aldrig skulle inträffa i verkligheten. Däremot verklighetsbaserade böcker är bevis på att ibland är vardagen så intressant att de kan klassa sig med vår fantasi. Dessutom tar verkligheten ingen hänsyn till vad vi vill skall hända. Verkligheten kommer inte att rädda din favoritkaraktär bara för att han har högst popularitet i Aftonbladets opinionsundersökning. Därför känns det bättre när det händer otroliga och bra saker i en verklighetsbaserad historia. De är inte där för att sälja, de är där för att det faktiskt hände.
Så om ni undrar; ja jag gillar "non-fiction" också, true story.
Detta har också fått mig att tänka vad det är som gör att jag gillar fantasy och SF men det är alldeles för intressant för att inte få ett eget inlägg. Vi syns imorgon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0