Att skriva hemtenta

Jag minns att i 3an på gymnasiet skrev jag läxor för över ett halvår på mindre än en vecka för att få mina betyg i svenska.
Det var inte svåra läxor, tvärtom så var de så simpla att jag alltid tänkte att det där kan jag slänga ihop på en kvart innan jag somnar, eller imorn för den delen, det är ju ingen brådska och det är ju Scrubs på TV.
Ni fattar prylen.

Jag har alltid avskytt läxor och så fort jag sätter mig ned och försöker göra dem så svävar jag bort i tankarna och kan inte för mit liv tycka att de är varken viktiga eller intressanta.
Det jobbiga har aldrig varit att komma på intressanta saker att skriva, eller att förstå problemet eller något sådant. Nej, det jobbiga är att sitta ned och samla tillräkligt med fokus för att få ut tankarna på ett bra formulerat sätt. Jag skulle kunna prata i timmar om en bok jag just läst men be mig skirva en recension och jag kommer sitta där kl 01.00 med ett tomt Word-dokument.

Och nu går jag på universitetet.

Räddnignen för mig genom hela grundskolan och gymnasiet var att någon gång runt 01.05 släppte spärren och orden trillade ut på pappret. Oftast fick jag bra betyg med.

Men nu har det lagts till en liten detalj som gör det hela till en mycket jobbigare uppgift.
Hemtentamen har nämligen en liten del som man klarade sig utan i gymnasiet; källhänvisning.
Till varje påstående och teori jag nämner ska jag ange en källa och jag, som behöver en startstäcka för att få orden att omvandlas från tankar till en .doc fil, måste ständigt stanna upp, läsa, leta och föra in det i dokumentet.
Den förra hemtentan jag fick skrev jag klart kl 6 på morgonen efter att ha spenderat 2 dagar utan att kunna koncentera mig. Nu är det en svårare tenta och mer litteratur och mer abstrakta frågor, texter som aldrig tycks ge någonting att bita tag i, ingenstans där jag kan pörja peta.

Jag får ibland höra att jag inte ska stressa upp mig, omtentor finns där för en anledning och visst är det en tröst när det gäller salstentor. Där kan jag läsa på så mycket jag kan, se provet, försöka och sedan gå hem och bättra på det jag inte kunde, men med en hemtenta slutar det otvivelaktigt med mig, en dator och klockan 01.00 på natten. Vare sig det är nu eller om en månad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0